Ocena 4.92 (6 głosów)
Galileo to europejska nawigacja satelitarna, która obecnie jest w trakcie budowy. Zakończenie prac nad systemem planowane jest na rok 2020. Galileo projektowany jest przede wszystkim z myślą o zastosowaniach cywilnych. Jego dokładność ma sięgać 1 metra dla bezpłatnej oraz 10 cm dla płatnej częstotliwości. System ten będzie więc charakteryzował się dużo większą precyzją niż GLONASS oraz GPS (przeważnie 4 - 8 metrów).

15 grudnia 2016 roku pierwsze 18 satelitów zaczęło nadawać sygnał. Jednak do osiągnięcia pełnej operacyjności, wymagane są przynajmniej 24 satelity. Mimo tego Galileo już teraz będzie mógł być wykorzystywany. Na rynku są urządzenia z tzw. uniwersalnymi modułami nawigacyjnymi, które są w stanie odbierać sygnał jednocześnie z różnych systemów, tzn. GPS, GLONASS oraz Beidou (ten ostatni tylko na terenie Azji).

Dotychczas europejska nawigacja satelitarna pojawiała się tym gronie bardzo rzadko, zresztą nie bez przyczyny. Jednak możemy być niemal pewni, że wkrótce na rynku będzie miał miejsce wysyp nawigacji dedykowanych, telefonów oraz tabletów, które będą współpracować także z Galileo. Poprawi to po pierwsze dokładność wyznaczania pozycji, a po drugie pozwoli na szybsze łapanie tzw. "fixa" - zwłaszcza w terenach zurbanizowanych oraz górzystych, czyli wszędzie tam, gdzie widoczność nieba jest ograniczona.

Tabela 9.1. Historia nawigacji Galileo
Lata 80. Zrodziła się idea budowy nawigacji Galileo. Powodem tego był brak zaufania do istniejących systemów satelitarnych: amerykańskiego GPS oraz radzieckiego GLONASS
19.07.1999 - 22.11.2000 Nastąpiło przeanalizowanie potrzeb przyszłych użytkowników, określono wymagania techniczne, ekonomiczne oraz programowe
2002 - 2004 Testy segmentu naziemnego
2005–2008 Wyniesiono 2 satelity GIOVE
2011–2012 Na orbicie pojawiły się 4 satelity IOV
od 2014 Wystrzelono 12 satelitów FOC
15.12.2016 Pierwsze 18 satelitów zaczęło nadawać sygnał
2020 System ma osiągnąć pełną operacyjność (wszystkie satelity mają zostać wynioenione na orbitę)

Segmenty systemu

  • Galileo tworzyć będą trzy segmenty:
    • Segment kosmiczny,
    • Segment użytkownika,
    • Segment naziemny.

Segment kosmiczny

Docelowo będzie się składał z 30 satelitów (24 operacyjnych i 6 zapasowych), rozmieszczonych na 3 orbitach kołowych. Wysokość orbity będzie wynosiła 23 222 km, a kąt nachylenia względem płaszczyzny równika 56°. Satelity będą okrążały Ziemię w ciągu 14 godzin i 5 minut.

Tabela 9.2. Charakterystyka satelitów
Generacje Cecha Opis
Satelity 1 - 4 Planowana żywotność przynajmniej 12 lat
Masa 700 kg
Wymiary z panelami 2,74 x 14,5 x 1,59 m
Moc generowana przez baterie 1420 W
Satelity 5 - 26 Planowana żywotność przynajmniej 12 lat
Masa 732.8 kg
Wymiary z panelami 2,5 x 14,67 x 1,1 m
Moc generowana przez baterie 1900 W

 

 Satelity będą nadawać 10 sygnałów na 3 częstotliwościach (E1, E6, E5):

  • E1 1575,42 MHz
  • E6 1278,75 MHz
  • E5 1191,795 MHz
  • E5a* 1176,45 MHz
  • E5b* 1207,14 MHz
* są to częstotliwości w paśmie E5

Segment użytkownika

Systemy GPS oraz GLONASS były tworzone z myślą o zastosowaniach wojskowych. Dopiero w późniejszych latach podjęto decyzje o ich udostępnieniu cywilom. W przypadku Galileo jest odwrotnie. To rynek cywilny od początku jest priorytetem, o czym świadczy choćby przeznaczenie poszczególnych serwisów (4 cywilne oraz 1 publiczny).

  • Serwis otwarty (Open Service - OS)
    Jest to darmowy serwis przeznaczony dla użytkowników masowych. Dokładność wyznaczania pozycji ma tutaj sięgać 1 metra.
  • Serwis bezpieczeństwa życia (Safety of Life Service - SoL)
    Będzie rozszerzeniem serwisu otwartego. Jego zadaniem będzie przede wszystkim zagwarantowanie ciągłości odbioru danych z satelitów, co ma szczególnie duże znaczenia w zastosowaniach takich jak transport morski oraz lotnictwo.
  • Serwis komercyjny (Commercial Service - CS) - szyfrowany
    Korzystanie z niego będzie odpłatne, jednak w zamian za to możemy liczyć na bardzo dużą dokładność, nawet w graniach kilku centymetrów.
  • Serwis regulowany publicznie (Public Regulated Service - PRS) - szyfrowany
    Serwis ten będzie przeznaczony dla instytucji związanych z bezpieczeństwem narodowym, transportem, telekomunikacją, energetyką itd. Będą z niego korzystać także organy ścigania. Usługa ta będzie dostępna nawet w sytuacjach kryzysowych, gdy inne serwisy zostaną wyłączone.
  • Serwis poszukiwania i ratowania (Search and Rescue Service - SAR)
    Będzie zintegrowany z systemem ratownictwa morskiego i lotniczego COSPAS-SARSAT.

Segment naziemny

Nawigacja Galileo nie mogłaby poprawnie funkcjonować bez istnienia systemu kontroli oraz zarządzenia. Taką rolę spełnia segment naziemny. Tworzą go dwa podsystemy: Ground Control Segment (GCS) oraz Ground Mission Segment (GMS).

Zadaniem GCS jest utrzymanie właściwej konstelacji satelitów oraz kontrolowanie ich stanu technicznego. Najważniejszymi elementami GCS jest GCC oraz stacje TT&C, którymi przesyłane są m.in. dane korekcyjne.

Z kolei Ground Mission Segment odpowiada za bieżące utrzymanie systemu. Możliwe jest to dzięki GSS, którego zadaniem jest ciągły nasłuch sygnału satelitarnego. Dane zebrane przez GSS przesyłane są do GCC, tam są analizowana, a następnie opracowywana jest depesza nawigacyjna, która przesyłana jest przez stacje ULS.

Tabela 9.3. Elementy segmentu naziemnego
Zdjecie Stacje Opis
Galileo Control Center w Fucino GCC (Galileo Control Center) jest to główne centrum nadzorujące nawigację Galileo. Mieści się ono w miejscowości Fucino we Włoszech
Telemetry, Tracking and Command Stations TT&C (Telemetry, Tracking and Command Stations) docelowo ma być 5 stacji TTC. Każda z nich będzie składać się m.in. z 13 metrowej anteny do komunikacji z satelitami na falach o częstotliwości 2 GHz (S-Band)
Up-link Station ULS (Up-link Station) planowanych jest 9 stacji ULS. Każda stacja będzie posiadała antenę o średnicy 3,2 m, która będzie komunikować się z satelitami na częstotliwości 5 GHz (C-Band)
Galileo Sensor Station GSS (Galileo Sensor Station) ma być zbudowanych od 30 do 40 stacji, które będą rozmieszczone możliwie równomiernie na kuli ziemskiej

Ciekawostki o systemie

  • Amerykański system GPS oferuje dwa poziomy dokładności: cywilny oraz wojskowy. Na przykład w przypadku konfliktu zbrojnego, Amerykanie są w stanie wyłączyć częstotliwości cywilne, zostawiając jedynie szyfrowany sygnał wojskowy. Galileo co prawda również na to pozwala (można zostawić jedynie szyfrowany serwis PRS), jednak decyzja o blokadzie sygnału należy do Europejczyków. Przywódcy USA obawiali się, że ktoś może wykorzystać Galileo, który z założenia miał charakteryzować się większą dokładnością niż GPS, do naprowadzania pocisków na cel, co może zagrozić bezpieczeństwu Stanów Zjednoczonych. Nieoficjalnie grożono nawet zestrzeleniem europejskich satelitów, jeżeli ktoś spróbuje wykorzystać system przeciwko Amerykanom.
  • Każdemu satelicie nadawane jest imię. 22 satelita o numerze GSAT0216 będzie nosił polskie imię "Zofia". Zostanie on wystrzelony w sierpniu 2017 roku.
  • Początkowo zakładano, że budowa nawigacji Galileo będzie kosztować 1,8 mld euro. Jak się jednak okazało, system ten pochłonął już około 10 mld euro, a mimo tego nadal nie osiągnął pełnej zdolności operacyjnej.

Komentarze  

+5 Miron 2015-01-25 16:44
Od wielu lat czytam Wasze komunikaty, że nawigacja Galileo już niebawem ruszy i tak od lat bez zmian. Kiedy tak naprawdę ruszy nawigacja samochodowa?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+4 Roman 2015-12-07 11:54
Kiedy to zacznie działać. Czy starczy mi życia???
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 Zigi 2016-12-15 13:56
Nareszcie dział, bo już się nie mogłem doczekać. Jednak teraz sobie dopiero uświadomiłem, że nie mam urządzenia, które by współpracowało z Galileo. Trzeba poczekać, aż pojawi się coś ciekawego w sprzedaży. Jeżeli ta dokładność będzie rzeczywiście tak duża, to czeka nas taka mała rewolucja w nawigacji, ale jak będzie to zobaczymy.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież