Ocena 5.00 (4 głosów)

Na świecie sprzedaje się rocznie miliony urządzeń, które mają pomóc kierowcom w nawigowaniu po drogach. Obecnie w zasięgu GPS, i jemu podobnych systemów, jest praktycznie cała kula ziemska. Jeżeli dodamy do tego relatywnie niskie ceny odbiorników, dokładność nawigacji w granicach kilku metrów oraz atrakcyjnie wyglądające i funkcjonalne mapy, to nie dziwi fakt tak dużego zainteresowania tą technologią.

Jednak wybór odpowiedniej nawigacji samochodowej nie jest prostym zadaniem. Na rynku istnieje wielu producentów, poszczególne urządzenia różnią się między sobą wielkością, kształtem, funkcjami oraz ceną. Na co w takim razie zwracać uwagę? Przede wszystkim powinniśmy się skupić na parametrach technicznych, gdyż to one powiedzą nam bardzo wiele o możliwościach urządzenia.

W artykule poniżej wyjaśniliśmy najważniejsze parametry, z którymi spotkasz się na etapie zakupu oraz późniejszej eksploatacji urządzenia.

Wyświetlacz

Przekątna ekranu

Wyrażamy ją w calach (1 cal międzynarodowy to 2,54 cm), a mierzymy między dwoma przeciwległymi kątami ekranu.

Do samochodów osobowych zaleca się odbiorniki o przekątnej do 5 cali (większe mogą ograniczać nam pole widzenia – zasada ta oczywiście nie dotyczy odbiorników montowanych w desce rozdzielczej).

Jak liczymy przekątną?

Mierzenie przekątnej

Z kolei w samochodach ciężarowych lub autobusach możemy użyć urządzenia z ekranem 7 calowym lub nawet większym (na rynku można spotkać kilka modeli 8 calowych).

Warto dodać, że kupujący najchętniej wybierają nawigacje z ekranami 5 calowymi.

Rozdzielczość wyświetlacza

To ilość punktów tworzących obraz na ekranie. Rozdzielczość wyrażona jest w postaci dwóch wartości np. 800x480, przy czym pierwsza wartość jest ilością punktów w poziomie a druga w pionie.

Rozdzielczość ekranu

Rozdzielczość ekranu

Im większą rozdzielczość posiada ekran, tym jesteśmy w stanie dostrzec więcej szczegółów. Jest to jednak pewne uproszczenie, o czym poniżej.

Ilość pikseli na cal (ppi)

Rozdzielczość niewątpliwie wiele mówi nam na temat ilości pokazywanych detali, jednak parametr ten jest miarodajny w przypadku porównywania ekranów o tej samej przekątnej. Dlaczego? Wyobraźmy sobie, że mamy dwa ekrany o wielkości 5 i 7 cali, ale z tą samą rozdzielczością, np. 640 x 480. Nie trudno zauważyć, że 5 calowy ekran będzie gęściej pokryty pikselami niż 7 calowy.

Tutaj właśnie z pomocą przychodzi nam parametr informujący o ilości (gęstości) pikseli na cal. Akceptowalną wartością jest ta powyżej 200 ppi (pikseli na cal).

Technologia wykonania

Istnieje kilka odmiennych metod tworzenia matryc LCD. Jednak w przypadku nawigacji GPS mama do czynienia zwykle z dwiema z nich: TN (Twisted Nematic) oraz IPS (In-Plane Switching). Co je różni?

Technologia TN jest stopniowo wypierana z rynku, ze względu na takie wady jak: słabe kąty widzenia oraz niezbyt dobre odwzorowanie barw.

Nawigacja IPS vs TN

Matryca IPS (lewa) oraz TN (prawa) podczas patrzenia pod dużym kątem

Z kolei matryce IPS pozbawione są niedociągnięć znanych z technologii TN, a więc dobrze odwzorowują kolory oraz zapewniają bardzo dobre kąty widzenia (obraz nie blaknie, a także nie spotykany jest efekt negatywu przy patrzeniu pod dużymi kątami na ekran). Należy jednak pamiętać, że nawigacje z matrycami IPS są droższe.

Procesor

Sercem każdej nawigacji samochodowej jest procesor. Jego zadaniem jest sekwencyjne przetwarzanie rozkazów znajdujących się w pamięci operacyjnej (RAM). Szybkość działania procesora (częstotliwość jego pracy) mierzymy w jednostkach zwanych Hercami (Hz).

W niskobudżetowych nawigacjach o małych rozdzielczościach (480 x 272 pikseli) spotykamy jeszcze jednordzeniowe procesory z zegarami o częstotliwości 400 MHz.

Urządzenie ze średniej półki z rozdzielczością 800 x 480 musi dysponować wydajniejszymi układami. Tutaj taktowanie rdzenia wynosi zwykle od 650 do 700 MHz.

Nawigacje, które posiadają wiele funkcji znanych z tabletów (filmy, gry, Internet) dysponują procesorami pracującymi z szybkością nawet ponad 1 GHz, a dodatkowo mogą posiadać nie jeden, a kilka rdzeni.

Pamięć wbudowana (wewnętrzna)

Jest to rodzaj pamięci, która zamontowana jest na stałe w urządzeniu. Zapiszemy na niej m.in. oprogramowanie z mapami, a także filmy, zdjęcia, muzykę (oczywiście jeżeli nasz sprzęt wspiera tego typu dane).

Jaką wybrać pojemność? Jeżeli pamięć wbudowana nie może być rozszerzona o dodatkową kartę pamięci, to powinniśmy wybrać urządzenie z przynajmniej 2 GB pamięci (jeżeli korzystamy tylko z nawigacji) lub minimum 8 GB jeżeli urządzenie będzie wykorzystywane także do multimediów.

Z kolei jeżeli sprzęt ma możliwość rozszerzenia pamięci o dodatkową kartę zewnętrzną, to 2 GB będą wystarczające.

Gniazdo kart pamięci

Czytnik kart pamięci umożliwia zamontowanie pamięci zewnętrznej, np. w postaci karty SD/SDHC. Opcja bardzo przydatna, zwłaszcza gdy myślimy o wykorzystaniu nawigacji także do obsługi multimediów.

Gniazdo na kartę pamięci powinno pozwalać na zamontowanie kart o pojemności przynajmniej 8 GB.

Pamięć RAM

Pamięć RAM jest na stałe zamontowana w odbiorniku. Wykorzystywana jest przez urządzenie do przechowywania zawartości aktualnie uruchomionych programów, np. oprogramowania z mapami cyfrowymi, oprogramowania do korzystania z multimediów. Zalecane 128 MB i więcej. Natomiast dla nawigacji wykorzystywanej także do multimediów przynajmniej 512 MB.

Moduł GPS

Obecnie standardem są moduły GPS oparte na chipsetach firm SiRF (zwłaszcza SiRF Star V) oraz MTK (np. MTK MT3333).

Charakteryzują się one dużą odpornością na zakłócenia oraz wysoką czułością, co daje możliwość wykorzystania również bardzo słabych sygnałów, np. tych odbitych od budynków. Dlatego nawigacja taka może działać nawet w bardzo trudnych warunkach terenowych.

Dodatkowo takie nowoczesne moduły współpracują nie tylko z GPS, ale również z systemem Galileo, GLONASS, Compass oraz SBAS.

Ilość kanałów

Istotną cechą każdego odbiornika do nawigacji samochodowej jest ilość posiadanych kanałów. Każdy kanał jest w stanie śledzić niezależnie jednego satelitę. Tak więc ilość kanałów jakie posiada odbiornik, możemy utożsamić z maksymalną ilością satelitów jakie nawigacja może śledzić w tym samym czasie. Ostatnio odbiorniki wyposaża się w 52, a nawet w 99 kanałów. Jeszcze nie tak dawno ilość kanałów większa niż 12 nie zostałaby wykorzystana. Dlaczego? Powód jest prosty. Fizycznie nawigacja nie jest w stanie dostrzec więcej niż 12 satelitów GPS. Wynika to z ich ograniczonej ilości oraz kulistości Ziemi. Tak więc odbiornik z 12 kanałami był niegdyś wystarczający.

Jednak nowoczesne moduły do pozycjonowania satelitarnego, np. wspomniane już jednostki SiRF Star V lub MTK MT3333 potrafią korzystać nie tylko z satelitów GPS, ale także z … rosyjskiego systemu GLONASS (posiada pełną operacyjność) oraz chińskiego Compass (pokrywa obecnie swoim zasięgiem tylko Azję). Moduły takie współpracują także z satelitami geostacjonarnymi wchodzącymi w skład systemu SBAS (w Europie są to 3 satelity będące częścią systemu EGNOS).

Czułość modułu GPS

Należy zdać sobie sprawę z tego, że satelity nawigacyjne umieszczone są około 20 tyś. km nad Ziemią, a nadają sygnał ze stosunkowo słabą mocą 27 W (14.3 dBW). Do Ziemi dociera z tego około –155 dBW (kod C/A na fali L1). Obecnie czułość chipsetów oscyluje w okolicy –160 dBW. Im czułość jest lepsza (niższa wartość na minusie), tym odbiornik będzie w stanie przetworzyć słabszy sygnał. Chodzi tutaj zwłaszcza o takie miejsca jak schowek samochodowy, drogi pod wiaduktem, drzewa itp.

Factory Start (Search the Sky, Autonomous Start)

Nawigacja w ciągu 12,5 minuty pobiera tzw. almanach, czyli informacje o rozmieszczeniu satelitów na niebie. Almanach maksymalnie w ciągu 180 dni może być wykorzystany do przybliżonego wyznaczenia aktualnej pozycji satelitów (oczywiście aktualizacje mają miejsce częściej). Jeżeli urządzenie nie było uruchamiane przez dłuższy czas, albo nie była uruchamiana wcale, bo np. kupiliśmy nowe urządzenie, to będziemy musieli poczekać, aż odbiornik pobierze aktualny almanach, a do tego dochodzi jeszcze czas wyszukiwania sygnału z satelitów (brak almanach, więc nie wiadomo gdzie dokładnie szukać). Oczywiście w takim stanie zegar w odbiorniku nie jest zsynchronizowany, nie ma też informacji o efemerydach. Jest to tzw. Factory Start i zwykle proces ten trwa około 15 minut.

Zimny Start (Cold Start)

Jeżeli urządzenie ma prawie dokładną synchronizację czasu, a także posiada aktualny almanach, jednak brak efemerydy (precyzyjne informacje o położeniu satelitów), to wtedy uruchamia się w tzw. trybie Cold Start. Efemerydy ważne są około 4 godziny, a ich aktualizacja trwa 40 - 60 sekund. Warto dodać, że nawet jeżeli urządzenie złapie "fixa" szybciej, to i tak warto warto poczekać przynajmniej minutę w bezruchu, aby zostały pobrane dane od wszystkich widocznych satelitów, co uchroni nas przed niespodziewanymi utratami sygnału w podróży.

Ciepły Start (Warm Start)

Ma miejsce wtedy, gdy urządzenie posiada aktualny almanach oraz informacje o efemerydach. Nie ma jednak dokładnej synchronizacji czasu między satelitą a nawigacją. Warm Start ma miejsce zwykle od 25 minut do 4 godz. od ostatniego wyłączenia urządzenia. Nawigacja będzie się wtedy uruchamiać w czasie od 10 do 40 sekund.

Gorący Start (Hot Start, Quick Start)

W czasie do 20 minut od ostatniego wyłączenia nawigacji, urządzenie posiada wszystkie informacje konieczne do niemal natychmiastowego wyznaczenia pozycji (almanach, efemerydy, dokładna synchronizacja czasu). Uruchamianie w zależności od modelu urządzenia trwa wtedy 1 - 5 sekund.

System operacyjny

Najbardziej popularnym obecnie systemem operacyjnym dla nawigacji samochodowej jest Windows CE w wersji 6.0. Współpracuje on z następującymi mapami: MapaMap, iGo, AutoMapa, Be-On-Road oraz MioMap.

Warto dać, że Windows CE oferowany jest w wersji zablokowanej lub odblokowanej. Ten pierwszy wariant oznacza, że do systemu mamy dostęp jedynie z poziomu nakładki zainstalowanej przez producenta (zwykle jest to tylko proste menu). Na rynku istnieją także modele z odblokowanym już Windowsem. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż chodzi przede wszystkim o możliwość zainstalowania innych map. Istnieje również możliwość odblokowania Windowsa w swoim własnym zakresie, jednak często skutkuje to zerwaniem gwarancji, chociaż nie zawsze, dlatego zanim zdecydujemy się na taki krok warto przejrzeć umowę gwarancyjną.

Windows CE nie jest bynajmniej jedynym systemem wykorzystywanym w nawigacjach. Na przykład firmy Garmin oraz TomTom instalują w swoich produktach własne system operacyjny, np. TomTom GO. Tutaj również z każdym systemem operacyjnym współpracują określone mapy.

Odblokowany Windows CE 6.0

Odblokowany Windows CE 6.0 w nawigacji

Systemy operacyjne Garmin'a obsługują następujące mapy cyfrowe: City Navigator, GPMapa, MetroGuide Canada oraz WorldMap.

System operacyjny instalowany w TomTom jest kompatybilny z mapami tego producenta.

Porty wejścia/wyjścia

Port USB (komunikacja z komputerem w celu instalacji map, przesyłanie multimediów itp.), port Bluetooth (możliwość udostępnienia Internetu z telefonu, zestaw głośnomówiący przez radio wyposażone w Bluetooth), WiFi (bezprzewodowy Internet), Stereo Mini Jack (podłączenie słuchawek), transmiter FM (możliwość słuchania komunikatów z nawigacji w głośnikach radia samochodowego).

Wykorzystywane technologie

  • FingerFriendly (1-Click-Menu, easyClick, Tylko dotknij) - daje możliwość obsługi urządzenia jednym palcem
  • Funkcja DOM - poprzez jedno kliknięcie nawigacja jest w stanie wytyczyć drogę do domu
  • Funkcja GeoPix - dzięki tej funkcjonalności urządzenie może wyznaczyć trasę do miejsca, z którym skojarzone jest dane zdjęcie (może być ono pobrane z Internetu bądź zrobione przez nas samodzielnie). Funkcja ta dotyczy tylko zdjęć ze znacznikami geograficznymi
  • Funkcja LineAssist (Asystent pasa ruchu) - informuje nas, na jakim konkretnie pasie powinien znajdować się nasz pojazd, aby manewr mógł być przeprowadzony w sposób prawidłowy
  • Funkcja Dzień / Noc - powoduje zmianę jasności wyświetlacza nawigacji samochodowej w zależności od pory dnia
  • PanoramaView - pokazuje krajobraz w 3D
  • ecoRoute (Routes, Econav, My Routes) - dzięki tej funkcji nasze urządzenie może wyznaczyć nie najkrótszą, a najbardziej ekonomiczną drogę
  • RealityView - realistyczny widok drogi podczas zmiany pasa ruchu
  • CleverParking - informuje kierowcę o położeniu najbliższych parkingów, a także daje możliwość uzyskania informacji o opłatach na tych parkingach
  • Landmark 3D (widok terenu 3D) - dzięki tej funkcji kierowca widzi punkty orientacyjne w 3D
  • Traffic Message Channel (TMC) - otrzymywanie aktualnych informacji o utrudnieniach na drodze (natężenie ruchu, korki, zdarzenia drogowe). Dzięki temu urządzenie jest w stanie szybko wyznaczyć alternatywną trasę. System funkcjonuje na falach FM z wykorzystaniem systemu RDS. W Polsce TMC działa od 2010 roku. Obecnie istnieje kilku operatorów TMC. Niektórzy z nich udostępniają tę usługę za darmo.
    Występują też internetowe odmiany TMC, gdzie dane przesyłane są poprzez sieć GSM. Wtedy nawigacja jest wyposażona w kartę SIM. U różnych producentów nawigacji usługa taka nazywa się inaczej, np. Navigon Live, Garmin 3D Traffic, TomTom HD Traffic
  • RealCity 3D - widok miasta w 3D

Informacje na temat map

Zdecydowana większość nawigacji na rynku, oferowana jest z zainstalowanymi już mapami. Jeżeli takowe mapy znajdziemy, to warto jeszcze sprawdzić, czy producent oferuje ich darmową aktualizację. W praktyce nie zawsze taka opcja jest dostępna. Należy dodać, że takie nawigacje będą trochę droższe niż konkurencyjne produkty o podobnych parametrach, jednak czasami warto jednorazowo zapłacić więcej, aby potem nie płacić już za kolejne aktualizacje.

A po co w ogóle aktualizować? Jedne drogi powstają, drugie są wyłączane z ruchu na czas remontów, pojawiają się nowe obiekty, miejsca (bary, sklepy, stacje paliw, kina itp.), to wszystko musi być systematycznie odzwierciedlane na mapach nawigacyjnych.

Zanim zdecydujesz się na zakup takiego urządzenia, to pamiętaj o przeczytaniu regulaminu na stronie producenta. Często bowiem stosowane są pewne niedomówienia, gra słów, albo po prostu musimy spełnić pewne dodatkowe wymagania. Dla przykładu producent może żądać rejestracji urządzenia w ciągu jakiegoś czasu od dnia zakupu, albo od pierwszego użycia (np. do 60 dni). Po drugie pod hasłem "dożywotnia aktualizacja" niekoniecznie musi się kryć to, czego większość się spodziewa, gdyż np. producent może stwierdzić w regulaminie, że chodzi tutaj jedynie o czas życia produktu, co może oznaczać jedynie czas w jakim dany model nawigacji jest produkowany.

Jednak nawet przy tych założeniach, zakup takiego urządzenia wydaje się być opłacalny, w końcu aktualizacje wychodzą zwykle raz na kwartał, co już w ciągu roku da nam spore oszczędności.

Pozostałe informacje

Cecha Opis
Instalacja map Powinniśmy zwrócić uwagę czy nawigacja samochodowa, którą jesteśmy zainteresowani posiada zainstalowane już mapy, czy będzie konieczność zakupienia map oddzielnie
Odporność na warunki zewnętrzne Odpowiedni poziom wodoszczelności oraz pyłoszczelności, odporność na wstrząsy oraz temperatura pracy (-10°C do +60°C)
Akcesoria dodatkowe w standardzie Kabel umożliwiający transfer danych między odbiornikiem, a komputerem (kabel USB), karta pamięci (np. microSD), uchwyt do zamontowania odbiornika w samochodzie, ładowarka samochodowa, płyta CD z oprogramowaniem
Dodatkowe funkcje Odtwarzacz multimedialny (filmy, muzyka, zdjęcia), Internet (przeglądarka stron www), sterowanie głosem (wydawanie prostych komend głosowych do sterowania urządzeniem)

Komentarze  

+50 master 2011-06-04 14:51
Poradnik interesujący :lol: Długo zastanawiałem się co kupić, jednak tak naprawdę, to nie znałem znaczenia podstawowych parametrów jakimi może być scharakteryzowana nawigacja samochodowa. Ta strona zdecydowanie mi to ułatwiła. Dzięki, że poświęciłeś swój czas, aby napisać coś takiego.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+13 lenka 2011-06-05 13:25
Poradnik bardzo pomocny. Bardzo ciekawie to wszystko opisane. Cieszę się, że znalazłam coś takiego przed zakupem, a nie dopiero po ;-). Mam nadzieję, że pomoże mi to wybrać coś dobrego.

Mam jeszcze takie pytanie. Jak to jest z tymi kanałami. Zwracać na to uwagę, czy nie?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 maki77 2011-06-08 17:46
Radzę zwracać na to uwagę, bo jak pisze wyżej, mimo że nigdy nie będzie widoczna taka ilość satelitów GPS-Navstar, która wykorzystałaby wszystkie kanały, to nowoczesne moduły mogą korzystać również z innych satelitów, co niewątpliwie zwiększy dokładność wyznaczania pozycji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 tsk 2011-09-21 09:20
tak
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+5 metz 2011-06-08 16:43
Mam takie pytanie, wiem że może dla niektórych banalne, ale po prostu nigdy jeszcze nie miałem do czynienia z czymś takim. Czy tego typu urządzenie możemy stosować tylko i wyłącznie w samochodzie, czy to ma jakiekolwiek znaczenie gdzie je wykorzystuję? Jeżeli kupię coś takiego, to czy będę mógł z tego również korzystać, np. podczas spaceru, albo jazdy rowerem czy tylko i wyłącznie w samochodzie? Może jeszcze inaczej. Czy do każdego zastosowania stosujemy inny odbiornik? Wiem, że trochę namieszałem, ale mam nadzieję, że ktoś mnie zrozumie :-)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 repeater01 2011-06-08 17:05
Oczywiście, że możesz bez większych przeszkód stosować wszędzie gdzie tylko chcesz - nie tylko w samochodzie. Po prostu każda nawigacja samochodowa jest przystosowana do jazdy autem - duży wyświetlacz, dotykowy ekran. Nie musi to wcale być zaletą w przypadku innych zastosowań. Pewnie duży ekran nie będzie Ci zbytnio sprzyjał podczas jazdy rowerem, ale czemu nie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+10 Ania 2011-06-15 07:35
Niestety się nie nadaje. Zbyt krótki czas pracy na baterii, chyba że zabierzesz ze sobą akumulator.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+16 linkers 2011-06-15 12:15
Czy jest sens kupować jakąś tanią nawigację, tzn. za 200 do 300 złotych, np. VORDON 4,3. Miał ktoś kiedyś coś takiego? Jak to się sprawdza w samochodzie? Jak takie urządzenia radzą sobie z utrzymaniem sygnału? Nie chodzi mi konkretnie o taki model jak podałem powyżej, ale generalnie coś w cenie 200 – 300 złotych.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+4 Sylwek 2011-07-14 14:21
Nie polecam. Mój brat kupił coś takiego za 200 i działało mu prze 1,5 miesiąca. Nie twierdzę, że tak jest w każdym przypadku, bo być może trafił na taki po prostu egzemplarz, ale piszę jak było. Ponadto było widać, że również obudowa nie jest wykonana w należyty sposób – wystarczyło lekko ścisnąć i już skrzypiała. Można się było przyczepić również do mało intuicyjnego interfejsu. Jednak patrząc na to z trochę innej strony, to czego więcej można się spodziewać za 200? Polecam kupić coś droższego, ale renomowanej firmy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+17 Arczi 2011-07-14 14:19
Piszecie jaka to nawigacja samochodowa jest niezastąpiona, a tak nie jest. Prawdą jest, że jest bardzo pomocna podczas jazdy, ale nie jest niezastąpiona. Sam z niej korzystam, ale traktuję ją jako tylko pomoc podczas jazdy. Sam zanim wyruszam gdzieś w dalszą podróż staram się po pierwsze dobrze zapoznać z mapą. Następnie jeżeli droga jest wyjątkowo skomplikowana, to korzystam z nawigacji. Znam ludzi, którzy jadąc do sklepu, który oddalony jest od nich o 2 km włączają urządzenie – oczywiście drogę znają bardzo dobrze. Sami próbujcie szukać właściwej drogi, bo NS nie jest wcale doskonała. Czasami potrafi was pokierować w miejsca, do których normalnie byście nigdy nie wjechali. Oczywiście można pisać, że wiele zależy od sprzętu i tak jest (jest lepszy i jest trochę gorszy), lecz zawsze trzeba się liczyć, że istnieje możliwość pomyłki i wtedy musicie liczyć tylko i wyłącznie na siebie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+7 Mario 2011-07-17 18:02
Nie kojarzę żadnych dobrych firm produkujących nawigację. Są drogie i tanie, ale jakie są dobre? Chodzi mi tu też o to, czy nie będę miał problemu z mapami, jeżeli aktualizacje będę ściągał przez internet? Dziękuję.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 ja^wa 2011-08-04 11:55
Dzień dobry. Kupiłam GPS Lark Freebird. Sądziłam, że gdy kupię, to będzie miał on wszystko zainstalowane. Pojechałam na wczasy i chciałam zwiedzić Południe Polski, aż tu nagle GPS nie widzi Jeleniej Góry, czy Karpacza. Co to za GPS? Po to go kupiłam, żebym nie musiała błądzić. Wydałam tylko pieniądze na darmo. Proszę poradźcie co robić - czy mam zwrócić do sklepu? Jest jeszcze na gwarancji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 Damian 2011-08-21 08:06
W tym urządzeniu najprawdopodobniej nie ma wgranych map. Wystarczy, ze doinstalujesz mapy i będzie działać bez najmniejszych problemów.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+21 Anna 2011-09-19 07:31
Witam serdecznie. Moje pytanie dotyczy porady w sprawie wyboru nawigacji do samochodu osobowego. Chciałabym sprawić mężowi prezent, a nie wiem jaką mam kupić. Proszę o wiadomość.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 Bartosz 2011-09-23 18:25
Witam. Mam zamiar w bardzo niedługim czasie kupić nawigację coś do 500 zł max. Myślę o czymś na czym będzie działać AutoMapa, albo Mapamap, podobno są najdokładniejsze. Będę jeździł dużo po Warszawie i dla tego musi być dokładna. Zastanawiam się nad NavRoad NR460. Czy moglibyście coś doradzić. Dziękuję.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 lalamido 2011-09-24 13:50
Posiadam NR460 i raczej jestem zadowolony. Jednak gdybym miał kupować raz jeszcze, to wybrałbym coś z większym wyświetlaczem (5 cali). Co do mapy, to polecam Automapę. MapaMap ponoć również jest dobra, ale jakość nie jestem do niej przekonany. Jeżeli chcesz kupić urządzenie, które będzie działać z AM, to musi pracować pod Windows Mobile!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
-2 jozek 2011-10-09 11:10
Chce kupić dobrą nawigację, która by bez problemu doprowadziła mnie do celu - nie tylko po Polsce, ale i po Europie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 JaJo 2011-10-10 09:35
Obecnie urządzenia do nawigacji są na tyle dopracowane (moduły są bardzo czułe, np. Sirf Star III), że jeżeli nie masz większych wymagań, to każde urządzenia powyżej 400 zł powinno spełnić twoje oczekiwania. Wspomniałeś o mapach. Jeżeli będziesz jeździł również po Europie, to polecam jakąś nawigację działającą pod Windows Mobile, dzięki temu będziesz mógł zainstalować, lub kupić już zainstalowaną, AutoMape Europe. Dobre są również mapa City Navigator Europe NT, które działają z urządzeniami Garmina.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+15 raulen 2011-12-01 12:43
Moja praca wymaga ode mnie dużej mobilności. Jednak nigdy nie korzystałem z nawigacji, gdyż wydawało mi się, że jest to zbędny gadżet. Byłem z tego powodu na pewien sposób dumny - inni posiłkują się nowymi technologiami, a ja wszędzie trafię sam. Sądziłem, że mapa w zupełności mi wystarcza, chociaż czasami korzystanie z niej było bardzo uciążliwe.

Jednak kilka miesięcy temu dostałem na urodziny od mojej dziewczyny ..., nawigację samochodową. Oczywiście ucieszyłem się, gdyż nie chciałem sprawiać jej przykrości. Jednak tak naprawdę wcale nie miałem zamiaru z niej korzystać. Ostatnio wybraliśmy się z dziewczyną w Alpy (nigdy jeszcze tam nie byliśmy), więc żeby sprawić jej przyjemność włączyłem nawigację. Pierwsze co mnie uderzyło, to bardzo duża precyzja działania. Urządzenie to jak "po sznurku" zaprowadziło nas do celu. Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Nie sądziłem, że tak precyzyjnie to działa. Od tego momentu głęboko schowałem swoją dumę i nigdzie nie ruszam się bez nawigacji. Polecam wszystkim!!!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+16 sławek 2012-01-17 14:18
Jeżeli ta nawigacja jest taka świetna, to czy możesz podać jej nazwę, typ oraz cenę?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+2 MARIUSZ 2012-01-31 19:33
Jaką nawigację kupić? Chcę około 7 cali i prostą w obsłudze.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 Barbara 2012-02-01 17:38
Bardzo dziękuję, że chciało Ci się zebrać te wszystkie wiadomości. Jestem w przededniu kupna tego urządzenia na Jubileusz dla mojego Męża w mocno podeszłymi wieku. Nie mam o tym żadnego pojęcia, a dzięki Tobie wiem przynajmniej czego mam szukać. Mam nadzieję, że sobie poradzę i że nawigacja będzie nam dobrze służyć.Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+7 Patryk 2012-02-18 13:15
Bardzo dobry poradnik, duża ilość informacji ale przystępnym językiem. Teraz nie jestem już zielony w tym temacie :-)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+9 Robert 2012-07-11 18:57
Witaj! Faktycznie ciekawe to forum i porady. Sam myślę o zakupie nawigacji i nie chcę się "naciąć", a wybór jest bardzo duży. Potrzebuję coś na Polskę, Czechy, Niemcy, a może potem resztę Europy. Znajomi polecili mi Larka, Garmina i MIO Spirit480 lub M610. Chciałbym możliwie niedużo wydać (200-400 zł) i być zadowolonym. Co byś mi z tego poradził, a może jeszcze coś innego? Dziękuję za poradę i pozdrawiam.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 Sobek 2012-08-10 12:37
Larka to by m ci odradzał. Jakość najniższa z możliwych. Jeśli chodzi o Mio to fakt, estetycznie wykonane, ale parametry techniczne szału nie robią i w tej cenie można kupić już lepszą "armatę". Sam kupiłem niedawno Navroad Auro S po dłuższych poszukiwaniach. Miałem już urządzenie tej marki wcześniej i bylem bardzo zadowolony. Tym razem muszę przyznać, że jestem wręcz zachwycony, bo nawigacja kosztowała polowe tego co poprzednia, a szybkość z jaką pracuje, wykonanie, funkcje, naprawdę imponuje. Jeśli chodzi o Garmin to tez super urządzenia, ale te które kosztują około 1 tys. zł. Dlatego sam widzisz, że trzeba trochę kasy wydać. Gdybym miał dałbym, ale z drugiej strony na nawigację tyle kasy dać nie wiem czy jet sens.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 Gregor 2012-11-02 16:45
Poradnik faktycznie dobry, dla tych wszystkich którzy wybierają klasyczną nawigację. W obecnych czasach chyba już bardziej przez przyzwyczajenie oraz sentyment. Moim skromnym zdaniem najlepszym wyborem jest dzisiaj nawigacja mobilna. O ile oprogramowanie wybrać jest łatwo, bo poza naviexpertem tak naprawdę ciężko o dobrą nawigację, to przydałby się poradnik na temat tego jak dobrać telefon do takiej nawigacji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 Uzi 2013-01-25 16:40
Wydaje mi się, że rynek sprzętu do nawigacji zmierza obecnie raczej w kierunku uniwersalnych urządzeń, a nie dedykowanych odbiorników. Chodzi mi tutaj zwłaszcza o smartfony. Jak wiadomo większość z nich posiada już wbudowane moduły do GPS. Po zainstalowaniu odpowiedniego oprogramowania (większość map działa na smartfonach) możemy cieszyć się pełnowartościową nawigacją, która niczym nie ustępuje dedykowanym urządzeniom - duży przejrzysty wyświetlacz (nawet 5 cali), wiele dodatkowych funkcji, czułe moduły, to wszystko przemawia za tym, aby kupić jedno uniwersalne urządzenie. Jeżeli dodamy do tego również fakt, że płacimy raz za telefon oraz nawigację, to chyb nie trzeba przytaczać więcej argumentów.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 Martin 2013-02-18 16:56
Nie wydaje mi się, aby tak do końca było jak piszesz. Czy aparaty w telefonach komórkowych wyparły z rynku aparaty dedykowane? Oczywiście, że nie. Nawigacja w telefonie, to tylko jedna z dodatkowych funkcji i o ile sprawdza się np. podczas jazdy rowerem, czy szukania kina w mieście, o tyle stosowanie czegoś takiego w samochodzie nie jest zbyt komfortowe, zwłaszcza ze względu na niezbyt duże ekrany. Inaczej zupełnie wygląda sytuacja z tabletami. Tutaj granica rzeczywiście się powoli zaciera.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 Markos 2013-03-01 16:25
@Uzi Stare przysłowie mówi, że coś jak jest do wszystkiego, to jest również do niczego.
* Telefon - wykonywanie rozmów
* Nawigacja - wyznaczanie pozycji, nawigowanie
* Tablet - internet, gry, rozrywka
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 Andrzej Jędrzej 2013-11-12 10:45
Jako kierowca TIR'a muszę powiedzieć, że nawigacja, to chyba jeden z największych wynalazków ostatnich lat :-) Ktoś kto dużo jeździ samochodem doskonale wie o czym mówię. Oczywiście na chwilę obecną, czyli po prawie 10 latach praktyki, Europa już raczej nie ma dla mnie tajemnic i do każdego większego miasta byłbym w stanie dojechać bez GPS'a. Jednak gdy zaczynałem swoją karierę kierowcy, to miałem ogromne trudności. Na szczęście szef w tym czasie wyposażył każde auto w nawigację i problemy się skończyły.

Dlatego jak najbardziej polecam to "cudo" każdemu, kto dużo podróżuję, bo korzyści są ogromne.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
-1 Wans 2014-04-20 10:14
Kupiłem kilka dni temu smartfona 5 calowego z GPS. Mam zamiar używać go również jako nawigację samochodową. Telefon ten działa na Androidzie. Problem w tym, że nie mogę znaleźć do niego oprogramowania z mapami. Dokładniej, to mapy takie są do pobrania przez sklep Google, ale wszystkie warto instalowania są płatne.

Może się jednak mylę i są jakieś darmowe mapy, które w miarę przyzwoicie by sobie radziły? Ewentualnie jakieś płatne, ale nie droższe niż 50 zł. Znajdzie się coś takiego? Proszę o info, jeżeli coś wiecie na ten temat.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 Darek 2014-07-14 11:35
Ja mam Navfree. Jest to darmowe oprogramowanie. Jak na razie nie zauważyłem żadnych wad poza jedną - komunikaty głosowe są bardzo ciche. Nie wiem, czy to wina mojego telefonu, chociaż nie sądzę, bo głośnik jest dosyć dobry. Ale zachęcam do wypróbowania.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 Ryszard 2014-07-11 14:42
Posiadam nawigację Mio i wybieram się po raz
pierwszy z nawigacją do Czech podpowiedzcie mi czy mogę zaplanować trasę z dowolnego miejsca w Polsce do dowolnego miejsca w Czechach. A może jest to możliwe dopiero po przekroczeniu granicy z Czechami? Będę wdzięczny.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 Darek 2014-07-14 11:32
Jeżeli w nawigacji jest mapa Polski i Czech (pewnie w pakiecie jako mapa Europy) to nie będzie żadnych problemów. GPS nie zna podziału na państwa.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 michal 2014-10-02 20:54
Dobry poradnik.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+2 bolesław 2014-11-22 18:55
Poradnik naprawdę przydatny, szczególnie dla seniorów, kim to mam przyjemnoś być. Dyskusja również rzeczowa i na wysokim poziomie. Mam fabryczną nawigacje w peugeocie 407. Płyta, którą mam przez te kilka lat mocno sie już zdeaktualizowała jako że w Polsce przybyło sporo dróg, zaś oryginalną płytę trudno dostac. Użytkuje więc garmina i denerwuje mnie w nim brak możliwości ustawiania punktów pośrednich - można usatwić tylko jeden taki punkt. Przez to więc nawigacja przy wytyczaniu pokazuje jakieś dziwne drogi, którymi absolutnie nie trzeba jechać, czasem nagle podczas jazdy zmienia trasę i z uporem każe np. zawracać. Garmin wposażył swoje urządzenia w zbyt szczupłą mozliwośc wyboru trasy, za to rozbudował ją o inne, zbyteczne elementy. Pozdrawiam
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież