Nawigacja samochodowa - kompendium wiedzy


Wybór odpowiedniego urządzenia do pozycjonowania nie jest prostą sprawą. Na rynku istnieje wielu producentów, poszczególne urządzenia różnią się między sobą wielkością, kształtem, dodatkowymi funkcjami czy parametrami technicznymi. Niemniej jednak możemy wyróżnić pewne podstawowe parametry charakteryzujące urządzenia tego typu.

Poradnik dotyczący nawigacji samochodowej

GPS posiada ogromną ilość zastosowań. Trudno jest znaleźć gałąź gospodarki, która w jakiś sposób nie byłaby z nim związana. Jednak w tej ogromnej ilości zastosowań istnieje jedno, które jest zdecydowanie najpowszechniejsze. Mowa tutaj o nawigacji samochodowej.

Nawigacja samochodowa wbrew pozorom jest urządzeniem dosyć skomplikowanym. Aby ocenić jej jakość należy zwrócić uwagę na jej parametry. W tabeli poniżej przedstawiono podstawowe parametry, dzięki którym dowiesz się jak wybrać nawigację samochodową.

Tabela 9.1. Lista parametrów nawigacji samochodowej
Parametr Cechy
WyświetlaczPrzekątna ekranu:
wyrażamy ją w calach (1 cal to około 2,54 cm), a mierzymy między dwoma przeciwległymi kątami ekranu.

Do samochodów osobowych zaleca się odbiorniki o przekątnej do 5 cali (większe mogą ograniczać nam pole widzenia – zasada ta oczywiście nie dotyczy odbiorników montowanych na w desce rozdzielczej).

Z kolei w samochodach ciężarowych, czy autobusach możemy użyć odbiornika z ekranem 7 calowym, lub nawet większym (na rynku można spotkać kilka modeli nawet 8 calowych).
Ilość wyświetlanych kolorów:
ekran odbiornika jest w stanie pokazać określoną, skończoną ilość kolorów. Idealnie 262 tyś. kolorów i więcej. Jednak  65 tyś. również może być wartością wystarczającą
Rozdzielczość wyświetlacza:
rozdzielczość, to ilość punktów tworzących obraz na wyświetlaczu. Rozdzielczość wyrażona jest w postaci dwóch wartości np. 800x480, przy czym pierwsza wartość jest ilością punktów w poziomie, a druga w pionie. Im większą rozdzielczość posiada ekran, tym jesteśmy w stanie dostrzec więcej szczegółów. Jest to jednak duże uproszczenie, o czym poniżej.
Ilość pikseli na cal (ppi):
Rozdzielczość niewątpliwie wiele mówi nam na temat ilości pokazywanych przez wyświetlacz detali, jednak parametr ten jest miarodajny w przypadku porównywania ekranów o tej samej przekątnej. Dlaczego? Wyobraźmy sobie, że mamy dwa ekrany o wielkości 5 i 7 cali, ale z tą samą rozdzielczością, np. 640 x 480. Nie trudno zauważyć, że 5 calowy ekran będzie gęściej pokryty pikselami niż 7 calowy.

Tutaj właśnie z pomocą przychodzi nam parametr informujący o ilości (gęstości) pikseli na cal. Akceptowaną wartością jest ta powyżej 200 ppi.
Technologia wykonania:
Istnieje kilka odmiennych metod tworzenia matryc LCD. Jednak w przypadku nawigacji GPS mama do czynienia zwykle z dwiema z nich: TN (Twisted Nematic) oraz IPS (In-Plane Switching) . Co je różni?

Technologia TN jest stopniowo wypierana z rynku, ze względu na takie wady jak: słabe kąty widzenia oraz niezbyt dobre odwzorowanie barw.

Z kolei matryce IPS pozbawione są niedociągnięć znanych z technologii TN, a więc dobrze odwzorowują kolory oraz zapewniają bardzo dobre kąty widzenia (obraz nie blaknie, a także nie spotykany jest efekt negatywu przy patrzeniu pod różnymi kątami na ekran).

Należy jednak pamiętać, że nawigacje z matrycami IPS są droższe.
Procesor Sercem każdej nawigacji samochodowej jest procesor. Jego zadaniem jest sekwencyjne przetwarzanie rozkazów znajdujących się w pamięci operacyjnej (RAM). Szybkość działania procesora (częstotliwość jego pracy) mierzymy w jednostkach zwanych Hercami (Hz).

W niskobudżetowych nawigacjach o małych rozdzielczościach (480 x 272 pikseli) spotykamy jeszcze jednordzeniowe procesory z zegarami o częstotliwości 400 MHz.

Urządzenie ze średniej półki z rozdzielczościami 800 x 480 muszą dysponować wydajniejszymi układami. Tutaj taktowanie rdzenia wynosi zwykle od 650 do 700 MHz.

Nawigacje, które dodatkowo posiadają wiele funkcji znanych z tabletów (filmy, gry, Internet) dysponują procesorami pracującymi z szybkością nawet ponad 1 GHz. Ba, coraz większa ilość nawigacji na rynku wyposażanych jest w nie jeden, a dwa rdzenie, co jeszcze bardziej podnosi wydajność całego układu.
Pamięć wbudowana (wewnętrzna)Jest to rodzaj pamięci, która zamontowana jest na stałe w urządzeniu. Zapiszemy na niej m.in. oprogramowanie z mapami, a także filmy, zdjęcia, muzykę (oczywiście jeżeli nasz sprzęt wspiera tego typu dane).

Jaką wybrać pojemność? Jeżeli pamięć wbudowana nie może być rozszerzona o dodatkową kartę pamięci, to powinniśmy wybrać urządzenie z przynajmniej 2 GB pamięci (jeżeli korzystamy tylko z nawigacji), lub minimum 8 GB jeżeli urządzenie będzie wykorzystywane także do multimediów.

Z kolei jeżeli sprzęt ma możliwość rozszerzenia pamięci o dodatkową kartę zewnętrzną, to 2 GB będą wystarczające.
Gniazdo kart pamięciCzytnik karty pamięci umożliwia zamontowanie pamięci zewnętrznej, np. w postaci karty SD/MMC. Opcja bardzo przydatna, zwłaszcza gdy myślimy o wykorzystaniu nawigacji także do obsługi multimediów (jeżeli ta na to pozwala).

Obecnie karta pamięci powinna pozwalać na rozbudowę przynajmniej o kolejne 8GB
Wbudowana pamięć RAM ( random access memory ) Pamięć RAM jest na stałe zamontowana w odbiorniku. Wykorzystywana jest przez urządzenie do przechowywania zawartości aktualnie uruchomionych programów, np. oprogramowania z mapami cyfrowymi, oprogramowania do korzystania z multimediów.
Zalecane 128 MB i więcej. Natomiast dla nawigacji wykorzystywanej także do multimediów przynajmniej 512 MB
Moduł GPS
Obecnie standardem są moduły GPS oparte na chipsecie firmy SiRF - SiRF Star V , w starszych urządzeniach - SiRF Star III.

To co charakteryzuje moduł SiRF Star V, to bardzo duża czułością – potrafi on wykorzystać do wyznaczania pozycji nie tylko sygnały płynący bezpośrednio z satelitów, ale również te sygnały, które zostały odbite od różnych obiektów (oczywiście dokładność jest trochę mniejsza, niż w przypadku sygnału płynącego bezpośrednio z satelitów). Dzięki temu nasza nawigacja może pracować nawet w bardzo trudnych warunkach terenowych.

Co jeszcze warte uwagi, to fakt, że SiRF Star V współpracuje nie tylko z GPS, ale także z systemami Galileo, GLONASS, Compass oraz SBAS.
Ilość kanałów:
istotną cechą każdego odbiornika do nawigacji samochodowej jest ilość posiadanych kanałów. Każdy kanał jest w stanie śledzić niezależnie jednego satelitę. Tak więc ilość kanałów jakie posiada odbiornik, możemy utożsamić z maksymalną ilością satelitów jakie nawigacja może śledzić w tym samym czasie. Ostatnio odbiorniki wyposaża się w nawet 64 kanały. Jeszcze nie tak dawno ilość kanałów większa niż 12 nie zostałaby wykorzystana. Dlaczego? Powód jest prosty. Fizycznie nawigacja nie jest w stanie dostrzec więcej niż 12 satelitów GPS . Wynika to z ich ograniczonej ilości oraz kulistości Ziemi. Tak więc odbiornik z 12 kanałami były niegdyś wystarcające.

Jednak nowoczesne moduły GPS, a takim jest SiRF Star V potrafią korzystać nie tylko z satelitów GPS, ale także z … rosyjskich systemu GLONASS (posiada pełną operacyjność), chińskich będących częścią systemu Compass (pokrywa obecnie swoim zasięgiem tylko Azję) oraz europejskich satelitów systemu Galileo (system w fazie budowy). SiRF Star V współpracuje także z satelitami geostacjonarnymi wchodzącymi w skład systemu SBAS (w Europie są to 3 satelity będące częścią systemu EGNOS).
Czułość modułu GPS:
sprawdzić czułość modułu nie jest prostym zadaniem. Najlepszym wyjściem byłoby wypróbowanie go w czasie jazdy samochodem. Odpowiednio czuły moduł nawigacji samochodowej będzie pracował przy trudnych warunkach atmosferycznych, lub nawet w schowku samochodowym.
Zimny Start (Cold Start):
jest to czas po jakim nawigacja jest w stanie określić swoją pozycję, począwszy od czasu pierwszego włączenia. Dobra nawigacja samochodowa powinna sobie z tym poradzić w czasie poniżej jednej minuty .
Ciepły Start (Warm Start):
W ciągu około 4 godz. od ostatniego kontaktu z satelitami, odbiornik jest w stanie uruchomić się z tzw. ciepłego startu.Wszystko dzięki temu, ze dysponuje zapisanymi informacjami o efemerydach satelitów (ich przyszłym położeniu).
System operacyjnyAby wszystkie podzespoły nawigacji samochodowej (procesor, rodzaje pamięci itp.) mogły ze sobą współpracować, wymagany jest odpowiedni system operacyjny, który będzie koordynował pracę tych poszczególnych elementów. Z punktu widzenia kupującego wybór odpowiedniego systemu operacyjnego jest ważny głownie ze względu na jego kompatybilność z mapami poszczególnych producentów.

Najbardziej popularnym obecnie systemem operacyjnym dla odbiorników GPS jest  Windows CE w wersji 6.0. Windows CE współpracuje z następującymi mapami: MapaMap, iGo, AutoMapa, Be-On-Road oraz MioMap.

Windows CE nie jest bynajmniej jedynym systemem współpracującym z odbiornikiem GPS. Firmy Garmin i TomTom instalują w swoich urządzeniach swój system operacyjny będący zmodyfikowaną wersją Symbianu. Tutaj również z każdym systemem operacyjnym współpracują określone mapy.

System operacyjny Garmin`a obsługuje następujące mapy cyfrowe:  City NavigatorGPMapaMetroGuide Canada oraz WorldMap

System operacyjny instalowany w TomTom jest kompatybilny z TomTom Navigator
Porty wejścia/wyjścia Port USB , lub Mini USB , port Bluetooth (opcjonalnie), WiFi (opcjonalnie). Port USB, lub Mini USB będzie wykorzystywany do komunikacji nawigacji samochodowej z komputerem. Umożliwi to np. instalację oprogramowania z mapami, przesyłania multimediów (filmów, muzyki). Natomiast interfejs Bluetooth możemy wykorzystać do zamontowania bezprzewodowych słuchawek. WiFi również może posłużyć do bezprzewodowej komunikacji. Ponadto w urządzeniach do nawigacji montowane jest również złącze Stereo Mini Jack . Umożliwia ono podłączenie słuchawek stereofonicznych.
Instalacja mapPowinniśmy zwrócić uwagę czy nawigacja samochodowa, którą jesteśmy zainteresowani posiada zainstalowane już mapy , czy będzie konieczność zakupienia map oddzielnie
Odporność na warunki zewnętrzneOdpowiedni poziom wodoszczelności oraz pyłoszczelności, odporność na wstrząsy oraz temperatura pracy ( -10°C do +60°C)
Akcesoria dodatkowe w standardzieKabel umożliwiający transfer danych między odbiornikiem, a komputerem (kabel USB), karta pamięci (np. microSD), uchwyt do zamontowania odbiornika w samochodzie, ładowarka samochodowa, płyta CD z oprogramowaniem
Dodatkowe funkcjeOdtwarzacz mp3, odtwarzacz wideo (np. w formacje mp4), możliwość przeglądania zdjęć, radio FM
Wykorzystywane technologie
  • FingerFriendly (1-Click-Menu, easyClick, Tylko dotkni) - daje możliwość obsługi urządzenia jednym palcem
  • Funkcja DOM - poprzez jedno kliknięcie nasze urządzenie jest w stanie wytyczyć drogę do domu
  • Funkcja GeoPix - dzięki tej funkcjonalności urządzenie może wyznaczyć trasę do miejsca, którego dotyczy wybrane przez nas zdjęcie (zdjęcie takie może być pobrane z Internetu, bądź zrobione przez nas). Funkcja na dotyczny tylko zdjęć ze znacznikami geograficznymi
  • Funkcja LineAssist (Asystent pasa ruchu) - system ten informuje nas, na jakim konkretnie pasie powinien znajdować się nasz pojazd, aby manewr mógł być przeprowadzony w sposób prawidłowy
  • Funkcja Dzień / Noc - jest to system, który powoduje zmianę jasności wyświetlacza nawigacji samochodowej w zależności od pory dnia
  • PanoramaView - pokazuje krajobraz w 3D
  • ecoRoute (Routes, Econav, My Routes) - dzięki tej funkcji nasze urządzenie może wyznaczyć nie najkrótszą, a najekonomiczniejszą drogę
  • RealityView - dzięki temu systemowi zmiana pasa ruchu wygląda na bardziej realistyczną
  • CleverParking - ten system informuje kierowcę o położeniu najbliższych parkingów, a także daje możliwość uzyskania informacji o opłatach na tych parkingach
  • Landmark 3D (Widok terenu 3D) - dzięki tej funkcji kierowca widzi punkty orientacyjne w 3D
  • MyReport (Traffic Message Channel, NAVTEQ Traffic Patterns, IQ Routes) dzięki temu systemowi kierowca jest na bieżąco informowany o utrudnieniach na drodze (natężenie ruchu, korki)
  • RealCity 3D (Widok Miast 3D) - ta funkcja ukazuje plan miasta w 3D
Gwarancjarok, lub dwa lata


 

Komentarze 

+41 # master 2011-06-04 14:51
Poradnik interesujący :lol: Długo zastanawiałem się co kupić, jednak tak naprawdę, to nie znałem znaczenia podstawowych parametrów jakimi może być scharakteryzowa na nawigacja samochodowa. Ta strona zdecydowanie mi to ułatwiła. Dzięki, że poświęciłeś swój czas, aby napisać coś takiego.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+9 # lenka 2011-06-05 13:25
Poradnik bardzo pomocny. Bardzo ciekawie to wszystko opisałeś. Cieszę się, że znalazłam coś takiego przed zakupem, a nie dopiero po ;-). Mam nadzieję, że pomoże mi to wybrać coś dobrego.

Mam jeszcze takie pytanie. Jak to jest z tymi kanałami. Zwracać na to uwagę, czy nie?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+4 # maki77 2011-06-08 17:46
Radzę zwracać na to uwagę, bo jak pisze wyżej, mimo że nigdy nie będzie widoczna taka ilość satelitów GPS-Navstar, która wykorzystałaby wszystkie kanały, to nowoczesne moduły mogą korzystać również z innych satelitów, co niewątpliwie zwiększy dokładność wyznaczania pozycji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+5 # tsk 2011-09-21 09:20
tak
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+5 # metz 2011-06-08 16:43
Mam takie pytanie, wiem że może dla niektórych banalne, ale po prostu nigdy jeszcze nie miałem do czynienia z czymś takim. Czy tego typu urządzenie możemy stosować tylko i wyłącznie w samochodzie, czy to ma jakiekolwiek znaczenie gdzie je wykorzystuję? Jeżeli kupię coś takiego, to czy będę mógł z tego również korzystać, np. podczas spaceru, albo jazdy rowerem czy tylko i wyłącznie w samochodzie? Może jeszcze inaczej. Czy do każdego zastosowania stosujemy inny odbiornik? Wiem, że trochę namieszałem, ale mam nadzieję, że ktoś mnie zrozumie :-)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 # repeater01 2011-06-08 17:05
Oczywiście, że możesz bez większych przeszkód stosować wszędzie gdzie tylko chcesz - nie tylko w samochodzie. Po prostu każda nawigacja samochodowa jest przystosowana do jazdy autem - duży wyświetlacz, dotykowy ekran. Nie musi to wcale być zaletą w przypadku innych zastosowań. Pewnie duży ekran nie będzie Ci zbytnio sprzyjał podczas jazdy rowerem, ale czemu nie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+9 # Ania 2011-06-15 07:35
Niestety się nie nadaje. Zbyt krótki czas pracy na baterii, chyba że zabierzesz ze sobą akumulator.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+17 # linkers 2011-06-15 12:15
Czy jest sens kupować jakąś tanią nawigację, tzn. za 200 do 300 złotych, np. VORDON 4,3. Miał ktoś kiedyś coś takiego? Jak to się sprawdza w samochodzie? Jak takie urządzenia radzą sobie z utrzymaniem sygnału? Nie chodzi mi konkretnie o taki model jak podałem powyżej, ale generalnie coś w cenie 200 – 300 złotych.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+4 # Sylwek 2011-07-14 14:21
Nie polecam. Mój brat kupił coś takiego za 200 i działało mu prze 1,5 miesiąca. Nie twierdzę, że tak jest w każdym przypadku, bo być może trafił na taki po prostu egzemplarz, ale piszę jak było. Ponadto było widać, że również obudowa nie jest wykonana w należyty sposób – wystarczyło lekko ścisnąć i już skrzypiała. Można się było przyczepić również do mało intuicyjnego interfejsu. Jednak patrząc na to z trochę innej strony, to czego więcej można się spodziewać za 200? Polecam kupić coś droższego, ale renomowanej firmy, bo jest duże prawdopodobieńs two, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+17 # Arczi 2011-07-14 14:19
Piszecie jaka to nawigacja samochodowa jest niezastąpiona, a tak nie jest. Prawdą jest, że jest bardzo pomocna podczas jazdy, ale nie jest niezastąpiona. Sam z niej korzystam, ale traktuję ją jako tylko pomoc podczas jazdy. Sam zanim wyruszam gdzieś w dalszą podróż staram się po pierwsze dobrze zapoznać z mapą. Następnie jeżeli droga jest wyjątkowo skomplikowana, to korzystam z nawigacji. Znam ludzi, którzy jadąc do sklepu, który oddalony jest od nich o 2 km włączają urządzenie – oczywiście drogę znają bardzo dobrze. Sami próbujcie szukać właściwej drogi, bo NS nie jest wcale doskonała. Czasami potrafi was pokierować w miejsca, do których normalnie byście nigdy nie wjechali. Oczywiście można pisać, że wiele zależy od sprzętu i tak jest (jest lepszy i jest trochę gorszy), lecz zawsze trzeba się liczyć, że istnieje możliwość pomyłki i wtedy musicie liczyć tylko i wyłącznie na siebie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+7 # Mario 2011-07-17 18:02
Pytanko. nie kojaze zadnych dobrych firm produkujacych nawigacje. Sa drogie i tanie ok ale jakie sa dobre? Chodzi mi tu tez o to czy nie bede mial problemu z mapami jezeli aktualizacje bede sciagal przez internet. dzieki:)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+7 # ja^wa 2011-08-04 11:55
Dzień dobry kupiłam GPS LARK FREEBIRD sadziłam ze gdy kupiłam będzie miał wszystko instalowane , pojechałam na wczasy i chciałam zwiedzić południe polski , aż tu nagle gds nie widzi Jeleniej Góry , czy Karpacza co to za GPS, PO TO GO KUPIŁAM żebym nie musiala błądzić , wydałam tylko pieniądze na darmo . Proszę poradżcie co robic czy mam zwrócić do sklepu jest jeszcze na gwarancji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+2 # Damian 2011-08-21 08:06
W tym urządzeniu najprawdopodobn iej nie ma wgranych map. Wystarczy, ze doinstalujesz mapy i będzie działać bez najmniejszych problemów.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+19 # Anna 2011-09-19 07:31
Witam serdecznie moje pytanie dotyczy porady w sprawie wyboru nawigacji do samochodu osobowego chciałabym sprawic męzowi prezent a nie wiem jaka mam kupic prosze o wiadomośc na emailla()
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Bartosz 2011-09-23 18:25
Witam. Mam zamiar w bardzo niedługim czasie kupić nawigację coś do 500 zl max. Myślę o czymś na czym będzie działać AutoMapa, albo Mapamap, podobno są najdokładniejsz e. Będę jeździł dużo po Warszawie i dla tego musi być dokładna. Zastanawiam się nad NavRoad NR460. Czy moglibyście coś doradzić. Dzięi
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 # lalamido 2011-09-24 13:50
Posiadam NR460 i raczej jestem zadowolony. Jednak gdybym miał kupować raz jeszcze, to wybrałbym coś z większym wyświetlaczem (5 cali). Co do mapy, to polecam Automapę. MapaMap ponoć również jest dobra, ale jakość nie jestem do niej przekonany. Jeżeli chcesz kupić urządzenie, które będzie działać z AM, to musi pracować pod Windows Mobile!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
-3 # jozek 2011-10-09 11:10
chce kupic dobrą nawigacje , ktora by bezproblemu doprowadzila mnie do celu nie tylko po polsce ale i po eurppie
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+5 # JaJo 2011-10-10 09:35
Obecnie urządzenia do nawigacji są na tyle dopracowane (moduły są bardzo czułe, np. Sirf Star III), że jeżeli nie masz większych wymagań, to każde urządzenia powyżej 400 zł powinno spełnić twoje oczekiwania. Wspomniałeś o mapach. Jeżeli będziesz jeździł również po Europie, to polecam jakąś nawigację działającą pod Windows Mobile, dzięki temu będziesz mógł zainstalować, lub kupić już zainstalowaną, AutoMape Europe. Dobre są również mapa City Navigator Europe NT, które działają z urządzeniami Garmina.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+16 # raulen 2011-12-01 12:43
Moja praca wymaga ode mnie dużej mobilności. Jednak nigdy nie korzystałem z nawigacji, gdyż wydawało mi się, że jest to zbędny gadżet. Byłem z tego powodu na pewien sposób dumny - inni posiłkują się nowymi technologiami, a ja wszędzie trafię sam. Sądziłem, że mapa w zupełności mi wystarcza, chociaż czasami korzystanie z niej było bardzo uciążliwe.

Jednak kilka miesięcy temu dostałem na urodziny od mojej dziewczyny ..., nawigację samochodową. Oczywiście ucieszyłem się, gdyż nie chciałem sprawiać jej przykrości. Jednak tak naprawdę wcale nie miałem zamiaru z niej korzystać. Ostatnio wybraliśmy się z dziewczyną w Alpy (nigdy jeszcze tam nie byliśmy), więc żeby sprawić jej przyjemność włączyłem nawigację. Pierwsze co mnie uderzyło, to bardzo duża precyzja działania. Urządzenie to jak "po sznurku" zaprowadziło nas do celu. Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Nie sądziłem, że tak precyzyjnie to działa. Od tego momentu głęboko schowałem swoją dumę i nigdzie nie ruszam się bez nawigacji. Polecam wszystkim!!!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+15 # sławek 2012-01-17 14:18
Jeżeli ta nawigacja jest taka swietna to czy możesz podac jej nazwę, typ oraz cenę?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 # MARIUSZ 2012-01-31 19:33
Jaką nawigację kupić? Chcę ok.7cali i prostą w obsłudzę.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 # Barbara 2012-02-01 17:38
Bardzo dziękuję, że chciało Ci się zebrać te wszystkie wiadomości. Jestem w przededniu kupna tego urządzenia na Jubileusz dla mojego Męża w mocno podeszłymi wieku. Nie mam o tym żadnego pojęcia, a dzięki Tobie wiem przynajmniej czego mam szukać. Mam nadzieję, że sobie poradzę i że nawigacja będzie nam dobrze służyć.Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+5 # Patryk 2012-02-18 13:15
Bardzo dobry poradnik, duża ilość informacji ale przystępnym językiem; teraz nie jestem już zielony w tym temacie :-)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+6 # Robert 2012-07-11 18:57
Witaj ! Faktycznie fajne to forum i porady :) Sam myślę o zakupie nawigacji i nie chcę się "naciąć",a wybór jest b.duży. Potrzebuje coś na Polskę ,Czechy, Niemcy a może potem resztę Europy. Znajomi polecili mi Larka,Garmina i MIO Spirit480 lub M610. Chciałbym możliwie niedużo wydać (200-400zł) i być zadowolonym . Co byś mi z tego poradził, a może jeszcze coś innego ?. Dzięki za poradę i pozdrawiam
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+3 # Sobek 2012-08-10 12:37
Larka to by m ci odradzal. Jakosc najnizsza z mozliwych. Jesli chodzi o Mio to fakt estetycznie wykonane ale parametry techniczne szalu nie robią i w tej cenie mozna kupic juz lepsza "armate". Sam kupilem niedawno Navroad Auro S po dluzszych poszukiwaniach. Mialem juz urzadzenie tej marki wczesniej i bylem bardzo zadowolony. Tym razem musze przyznac ze jestem wrecz zachwycony bo nawigacja kosztowala polowe tego co poprzednia a szybkosc z jaka pracuje, wykonanie, funkcje, naprawde imponuje. Jesli chodzi o Garmin to tez super urzadzonka, ale te ktore kosztuja okolo 1 tys. Wiec sam widzisz ze trzeba troche kasy wydac. Gdybym mial dalbym, ale z drugiej strony na nawke tyle kasy dac nie wiem czy jet sens
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Gregor 2012-11-02 16:45
Poradnik faktycznie dobry, dla tych wszystkich którzy wybierają klasyczną nawigację. W obecnych czasach chyba już bardziej przez przyzwyczajenie oraz sentyment. Moim skromnym zdaniem najlepszym wyborem jest dzisiaj nawigacja mobilna. O ile oprogramowanie wybrać jest łatwo, bo poza naviexpertem tak naprawdę ciężko o dobrą nawigację, to przydałby się poradnik na temat tego jak dobrać telefon do takiej nawigacji.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Uzi 2013-01-25 16:40
Wydaje mi się, że rynek sprzętu do nawigacji zmierza obecnie raczej w kierunku uniwersalnych urządzeń, a nie dedykowanych odbiorników. Chodzi mi tutaj zwłaszcza o smartfony. Jak wiadomo większość z nich posiada już wbudowane moduły do GPS. Po zainstalowaniu odpowiedniego oprogramowania (większość map działa na smartfonach) możemy cieszyć się pełnowartościow ą nawigacją, która niczym nie ustępuje dedykowanym urządzeniom - duży przejrzysty wyświetlacz (nawet 5 cali), wiele dodatkowych funkcji, czułe moduły, to wszystko przemawia za tym, aby kupić jedno uniwersalne urządzenie. Jeżeli dodamy do tego również fakt, że płacimy raz za telefon oraz nawigację, to chyb nie trzeba przytaczać więcej argumentów :lol:
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Martin 2013-02-18 16:56
Nie wydaje mi się, aby tak do końca było jak piszesz. Czy aparaty w telefonach komórkowych wyparły z rynku aparaty dedykowane? Oczywiście, że nie. Nawigacja w telefonie, to tylko jedna z dodatkowych funkcji i o ile sprawdza się np. podczas jazdy rowerem, czy szukania kina w mieście, o tyle stosowanie czegoś takiego w samochodzie nie jest zbyt komfortowe, zwłaszcza ze względu na niezbyt duże ekrany. Inaczej zupełnie wygląda sytuacja z tabletami. Tutaj granica rzeczywiście się powoli zaciera.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+2 # Markos 2013-03-01 16:25
@Uzi Stare przysłowie mówi, że coś jak jest do wszystkiego, to jest również do niczego.
* Telefon - wykonywanie rozmów
* Nawigacja - wyznaczanie pozycji, nawigowanie
* Tablet - internet, gry, rozrywka
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 # Andrzej Jędrzej 2013-11-12 10:45
Jako kierowca TIR'a muszę powiedzieć, że nawigacja, to chyba jeden z największych wynalazków ostatnich lat :-) Ktoś kto dużo jeździ samochodem doskonale wie o czym mówię. Oczywiście na chwilę obecną, czyli po prawie 10 latach praktyki, Europa już raczej nie ma dla mnie tajemnic i do każdego większego miasta byłbym w stanie dojechać bez GPS'a. Jednak gdy zaczynałem swoją karierę kierowcy, to miałem ogromne trudności. Na szczęście szef w tym czasie wyposażył każde auto w nawigację i problemy się skończyły.

Dlatego jak najbardziej polecam to "cudo" każdemu, kto dużo podróżuję, bo korzyści są ogromne.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
-1 # Wans 2014-04-20 10:14
Kupiłem kilka dni temu smartfona 5 calowego z GPS. Mam zamiar używać go również jako nawigację samochodową. Telefon ten działa na Androidzie. Problem w tym, że nie mogę znaleźć do niego oprogramowania z mapami. Dokładniej, to mapy takie są do pobrania przez sklep Google, ale wszystkie warto instalowania są płatne.

Może się jednak mylę i są jakieś darmowe mapy, które w miarę przyzwoicie by sobie radziły? Ewentualnie jakieś płatne, ale nie droższe niż 50 zł. Znajdzie się coś takiego? Proszę o info, jeżeli coś wiecie na ten temat.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Darek 2014-07-14 11:35
Ja mam Navfree. Jest to darmowe oprogramowanie. Jak na razie nie zauważyłem żadnych wad poza jedną - komunikaty głosowe są bardzo ciche. Nie wiem, czy to wina mojego telefonu, chociaż nie sądzę, bo głośnik jest dosyć dobry. Ale zachęcam do wypróbowania.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Ryszard 2014-07-11 14:42
Posiadam nawigację Mio i wybieram się po raz
pierwszy z nawigacją do Czech podpowiedzcie mi czy mogę zaplanować trasę z dowolnego miejsca w Polsce do dowolnego miejsca w Czechach. A może jest to możliwe dopiero po przekroczeniu granicy z Czechami? Będę wdzięczny.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # Darek 2014-07-14 11:32
Jeżeli w nawigacji jest mapa Polski i Czech (pewnie w pakiecie jako mapa Europy) to nie będzie żadnych problemów. GPS nie zna podziału na państwa :lol:
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
0 # michal 2014-10-02 20:54
dobry poradnik :lol:
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
+1 # bolesław 2014-11-22 18:55
Poradnik naprawdę przydatny, szczególnie dla seniorów, kim to mam przyjemnoś byc, dyskusja również rzeczowa i na wysokim poziomie. Mam fabryczną nawigacje w peugeocie 407, płyta, którą mam przez te kilka lat mocno sie już zdeaktualizował a jako że w Polsce przybyło sporo dróg, zaś oryginalną płytę trudno dostac. Użytkuje więc garmina i denerwuje mnie w nim brak możliwości ustawiania punktów posrednich - można usatwic tylko jeden taki punkt. Przez to więc nawigacja przy wytyczaniu pokazuje jakieś dziwne drogi, którymi absolutnie nie trzeba jechac, czasem nagle podczas jazdy zmienia trasę i z uporem każe np. zawracac. Garmin wposażył swoje urządzenia w zbyt szczupłą mozliwośc wyboru trasy, za to rozbudował ją o inne, zbyteczne elementy. Pozdrawiam
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież

Aktualności

Dzisiaj jest:
Czwartek, 27 Listopada 2014
Imieniny obchodzą:
Damazy, Dominik, Leonard, Maksymilian,
Oda, Stojgniew, Walery, Wirgiliusz

Do końca roku zostało
35 dni
Słońce jest w znaku:
Strzelca

Losowe zdjęcie

Block II/IIA (satelita nawigacyjny)

Sonda

Gdzie wykorzystujesz GPS?
 
| Kontakt |